Занепад епохи динозаврів тривав 40 мільйонів років, вважають американські вчені.

Ще до удару Чиксулубського метеориту, який, на думку багатьох палеонтологів, знищив динозаврів, насправді йому передувало поступове «угасання» ящурів, що тривало не менше 40 мільйонів років. Нові дослідження презентовані в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences та в перекладах у різних наукових періодичних виданнях.

Повідомлялося також про знайдення невідомого виду динозаврів із величезними рогами.

Кріс Вендітті та його колеги піддали бази даних трьох крупних груп динозаврів байєсівському філогенетичному аналізу. Учених цікавила динаміка видоутворення і вимирання до падіння астероїда.

З’ясувалося, що за 24 мільйони років до Чиксулуба види динозаврів вимирали швидше, ніж виникали нові. Серед деяких груп цей процес розпочався ще за 48-53 мільйони років до катастрофи.

Окрім того, модель Вендітті показала, що на видоутворення позитивно впливало зростання рівня моря (0,2-0,25 відсотка) на кожен метр. Вочевидь, що це сприяло фрагментації ареалів, репродуктивній ізоляції та у підсумку формуванню нових видів.

Причини зникнення динозаврів остаточно не встановлені, проте вчені вказують на роспад суперконтинентів, активність вулканів і різні екологічні фактори. Ящури з часом втратили здатність формувати нові види на зміну вимираючим Це допомогло ссавцям посідати раніше надосяжні їм екологічні ніші.

У світовій палеонтології немає єдиної думки про основну причину вимирання динозаврів. Серед західних учених у даний час переважають “катастрофічні“ гіпотези (швидке вимирання під впливом абіотичних факторів - вулканічна активність, удар метеорита, падіння рівня океану). Вітчизняні палеонтологи в основному дотримуються біосферної версії: поступове зникнення динозаврів через появу квіткових рослин (і еволюції ссавців, що ними харчувалися) та охолодженням клімату.