Шановний Миколо Володимировичу, шановні колеги! У період кардинальних і динамічних змін, які відбуваються у нашому суспільстві, все більшої актуальності набуває проблема переосмислення та оновлення концептуальних засад і технологій оздоровлення і відпочинку дітей.
Аналіз показує, що саме в єдності оздоровчого і виховного процесів полягає ключова концептуальна ідея їх організації і здійснення. Це означає, що кожний захід у різних видах закладів оздоровлення та відпочинку повинен мати оздоровчий характер і педагогічну спрямованість.
На жаль, комерціалізація оздоровлення і відпочинку дітей, зокрема в літній період, призвела до вихолощення здобутків дитячих таборів відпочинку різного типу щодо виховання і соціалізації дитини. Насторожує факт низької уваги до духовного оздоровлення дітей, системного інтелектуального мистецького дозвілля, пізнавальної творчості і таке інше. У дитячих закладах оздоровлення і відпочинку переважно проводяться розважальні заходи. Провідним завданням ефективних оздоровчо-виховних програм має стати самоствердження особистості, що росте і розвивається в ситуації вибору. Відповідно, головними орієнтирами будуть індивідуальність дитини, максимальне врахування її якостей і потреб, те, що ми називаємо дитиноцентризм. Він повинен бути утверджений не тільки в освіті, а під час відпочинку. Максимально наблизити відпочинок, оздоровлення дитини до конкретних здібностей і до конкретних потреб цієї дитини.
Беручи до увагу сказане, на наш погляд, керівникам закладів оздоровлення та відпочинку дітей і державним службовцям, які контролюють цей процес, слід було б звернути увагу на наступне.
По-перше, в більшій мірі вивчати оцінку, здійснювати оцінку потреб дітей, які приїхали на оздоровлення і відпочинок, і в подальшому враховувати її результати при плануванні відповідних завдань.
По-друге, забезпечувати та здійснювати моніторинг захищеності дитини у закладі.
По-третє, соціально-виховні програми спрямувати на розширення зони емоційного комфорту вихованців, збільшення спектру спілкування, міжособистісних стосунків дитини, в тому числі різновікової взаємодії. Створення ситуацій, в яких дитина здатна досягти позитивного результату. При цьому слід пам'ятати, що надмірне завантаженість дітей навіть цікавими заходами не сприятиме їхньому оздоровленню та відпочинку.
По-четверте, доцільно створити оптимальні умови для дитячої самодіяльності і участі вихованців в ухваленні рішень.
По-п'яте, варто повною мірою використовувати місцеві і регіональні умови оздоровлення і відпочинку для пробудження інтересу дитини до нових явищ культури і інформації.
Зазначене і багато що іншого, що потрібно зробити під час відпочинку і оздоровлення дітей, можна зробити за умови належного науково-методичного супроводу оздоровчо-виховного процесу.
Я хотів би сказати, що в Академії педагогічних наук, зокрема в Інституті проблем виховання, разом з Міністерством освіти і науки підготовлено цілий ряд рекомендацій, методичних посібників. І я хотів би, Миколо Володимировичу, просити у проекті нашого рішення дати доручення щодо створення можливостей для науково-методичного, системного забезпечення роботи по оздоровленню і вихованню дітей. Ми могли б підготувати відповідні матеріали. Якби була фінансова підтримка, ми могли б її розповсюдити достатнім тиражем і направити у всі оздоровчі табори.
І ще одне, шановні колеги. Ефективність оздоровчої роботи з дітьми буде залежати в значній мірі, безумовно, від діяльності цих оздоровчих таборів, інших установ. Але, не менш важливо, це налаштованість дитини бути здоровою, розуміння важливості здоров'я, цінності здорового образу життя, про що вже тут говорилося. На превеликий жаль, тут у нас багато проблем: від пива до інших речей неприємних. Але ми і сьогодні слабо використовуємо можливості, щоб утвердити здоровий образ життя у дитини, щоб дитина зрозуміла цінність здоров'я.
Буквально останній приклад. Три дні назад закінчилась 25 Зимова Універсіада в Турції. Із 57 країн Україна виборола 3 місце, в біатлоні всі золоті медалі практично наші – жодний телеканал, жодного репортажу не провів про це. Ми разом з міністерством намагалися запросити туди, оплачували навіть дорогу і проживання там тележурналістам, але телеканали сказали, заплатіть за те, що буде здійснюватись трансляція. Це в той час, коли «Євроспорт» транслював, два канали Росії транслювали.
Я хотів би сказати, що ми повинні системно, комплексно підходити до цієї проблеми, тому що через лише надання умов бути здоровим, не можна дитину виховати здоровою, вона повинна сама стати, бажати стати здоровою. Дякую за увагу.
9 лютого 2011 року