Портал "Знання" публікує матеріал з отсаннього номеру (1-2/2010) всеукраїнського громадсько-політичного і теоретичного журналу "ТРИБУНА".
Сьогодення потребує кваліфікованої еліти, здатної активізувати владні структури, забезпечувати розв'язання завдань національного розвитку, реформування і створення держави, здатної вийти на світовий рівень. Саме таке завдання висунув нині президент України Віктор Федорович Янукович.
Актуалізація проблеми еліти у нашій країні викликана також її тривалим ігноруванням. Власне, саме поняття "еліта" до останнього часу функціонувало у світоглядно обмеженому вигляді. Такі аспекти концепції еліти, як проблеми її взаємовідносин із суспільством в цілому, відносини між елітами і всередині них, формування нової еліти, процес входження в еліту тощо, набувають сьогодні особливої значущості. Однак формування еліти — складна і копітка справа. Саме ж поняття "еліти" надзвичайно багате за змістом. Сьогодні найбільш важливими є два аспекти: політична еліта та інтелектуальна еліта.
Стосовно сучасної ситуації в Україні можна впевнено зробити висновок, що політична еліта перебуває в стадії формування. Серед науковців розгорнулася жвава полеміка навколо визначення терміну "політична еліта". Зокрема, проводиться думка, що політична еліта, яка діє сьогодні у нашому суспільстві, не відповідає основним її характеристикам. Вона складається з ідеологічно розрізнених, не згуртованих всередині своєї групи осіб і є перспективно ненадійною. Однак є підстави вважати, що демократичні процеси в державі, які здійснюються найсвідомішою частиною нашої політичної еліти, попри опір її антидемократично настроєних елементів, нададуть можливість у недалекому майбутньому виділити цінне, дієве, результативне ядро, що стане осередком майбутньої справжньої української політичної еліти. Справжньої в тому плані, що вона буде здатна вирішити наболілі економічні і соціальні проблеми. А їх цілком достатньо: неструктуроване соціальне середовище, розколота країна, розбалансована економіка. Потребує подальшого вдосконалення освіта, котра повинна виховувати нову генерацію суспільства. Необхідна також спеціальна підготовка кадрів, що відкриває ре-крутацію політичної еліти тощо. Головна ж проблема полягає в тому, наскільки політична еліта забезпечена інтелектуальним ресурсом. Його забезпечує еліта інтелектуальна.
Особливості формування інтелектуальної еліти пов'язані з викликами і ризиками глобалізаційних процесів у цілому. Ключовими ризиками в даному аспекті постають міграційні процеси, транснаціональний ринок праці, руйнування культурної ексклюзивності, поява "третіх культур", зменшення ролі духовної складової в життєдіяльності суспільств, що формують нову якість комунікаційного простору і потенційно мають можливість привести до „спрощення" інтелектуальної еліти. В умовах глобалізації можна говорити також про амбівалентність чинників, які детермінують розвиток сучасного постіндустріального суспільства, у тому числі й
чинника інтелектуалізації.
Інша група особливостей формування інтелектуальної еліти пов'язується зі специфікою функціонування освітньої системи в умовах цивілізаційних трансформацій. Найбільш яскраво даний вплив виявляється у розширенні ринку освітніх послуг, у пара-
дигмальних зрушеннях в освіті, посиленні конкуренції між навчальними закладами, зміні систем ціннісних орієнтацій суб'єктів освіти, в інтеграції освіти в ринкові відносини, в уніфікації освітніх практик і посиленні інтеграції освіти з практичною діяльністю. Зони ризику глобалізації освіти охоплюють як парадигмальні зрушення у вітчизняній освіті (пов'язані багато в чому з трансформацією функцій освіти), так і технологічні зміни в діяльності суб'єктів освітнього процесу. Разом із тим, у контексті розгляду питань формування інтелектуальної еліти в умовах цивілізаційних змін важливим вбачається питання про формування нового типу освітнього простору - Інтернет-простору, який дозволяє розвиватися таким формам освіти, як дистанційне навчання, віртуальні і корпоративні університети, транснаціональні навчальні центри тощо. Даний освітній простір розширює можливості для формування і розвитку інтелектуальної еліти. У результаті процеси конструювання елітних груп в умовах сучасної цивілізації набувають своєї специфіки, а проблеми формування інтелектуальної еліти максимально виявляються на ін-ституційному рівні. Звернення до питань сучасного образу інтелектуальної еліти дозволило зробити висновки про те, що дана група об'єднує в собі як сутнісні риси класичного її розуміння, так і ті характеристики, яких вона набуває в конкретних соціальних умовах.
Принципово важливим у рамках інтелектуальної діяльності, таким, що є атрибутом інтелектуальної еліти, виступає дотримання загальних норм інтелектуальної культури, культури мислення, високі показники якої корелюють із критеріями виділення інтелектуальної еліти. Обмеження у діяльності інтелектуальної еліти дозволяє доповнити їх соціальним чинником — рівнем розвиненості інтелектуального співтовариства. При цьому високий рівень інтелектуальної активності і продуктивність інтелектуальної діяльності виступають умовами збереження і нарощування діяльнісного потенціалу інтелектуальної еліти. Сьогодні ми можемо говорити про підвищення ролі інтелектуальної еліти, зумовленої формуванням суспільства інтелекту, де значні переваги отримують ті суб'єкти, які продукують інтелектуальні потоки і керують ними.
Суспільство інтелекту, що формується, характеризується домінантними ознаками високого рівня інстру-менталізацїї інтелектуальної діяльності, здійснюваної
соціальними суб'єктами в рамках інтелектуального життя суспільства. У новій матриці соціального простору інтелектуальне життя стає більш насиченим, інтен-сивнішим і охоплює всіх діячів соціальної практики. Особливе місце в суспільстві інтелекту займає інтелектуальна власність. Одним з індикаторів суспільства інтелекту являється інтелектуальний потенціал суспільства, який має у своїй основі декілька компонентів (кадровий, результативний, технологічний, морально-етичний та ін.). Найбільш важливим, як показує практичний досвід, є кадровий компонент. Продуктивна діяльність інтелектуальних кадрів значною мірою визначає рівень розвитку інших компонентів інтелектуального потенціалу суспільства. Внаслідок цього надзвичайної ваги набуває виховання кадрів інтелектуальної еліти на основі філософії людиноцентризму.
Розвиток суспільства інтелекту стає можливим через актуалізацію інтелектуальних ресурсів особистості і суспільства. Однак у сучасних умовах спостерігається поєднання традиційних для індустріального суспільства (влада і багатство), для постіндустріального (знання та інформація) і суспільства інтелекту (інтелект у широкому сенсі) ресурсів із домінуванням перших двох груп. Потенціал розгортання інтелектуальних ресурсів пов'язується перш за все з інтелектуальною елітою.
Звернення до різноманітних теорій еліти дозволяє стверджувати, що зсув акцентів в елітаристської традиції на різноманітні ресурси і відповідні їм типи еліт став віддзеркаленням руху сучасних суспільств до нових ци-вілізаційних форм існування (інформаційне, постеко-номічне, техногенне суспільство). Акцент же на значущості таких особистісних якостей, як компетентність, знання, здібності, у процесах соціальної мобільності є свідченням формування суспільства інтелекту. Ці дві особливості, разом із визнанням специфічних функцій кожного типу еліт, стають важливою методологічною базою для аналізу інтелектуальної еліти.
В ідеалі інтелектуальна еліта може реалізувати свій діяльний потенціал, виконуючи ряд функцій. Однак у реальній соціальній практиці їх виконання (та й сама інтерпретація) не завжди адекватні і не завжди мають попит. Значний вплив у процесі диференціації функціональних навантажень на інтелектуальну еліту мають культурно-історичні особливості, специфіка стану соціуму в той чи інший період. Наприклад, порівняно з ідеальним набором функцій, у реальній практиці української інтелектуальної еліти мінімально представлені ціннісно-нормативна, консультативна, інтеграційна та інноваційна функції. Саме низький попит на інтелектуальну еліту в цих секторах діяльності може стати чинником гальмування розвитку України. Однак, попри різного роду політичні й економічні негаразди, найяскравішими якостями української інтелектуальної еліти є високий рівень інтелектуального капіталу, освіти, культури, інтелігентність, інноваційність, творчий характер мислення, висока результативність професійної діяльності та ін. її представники найчастіше спираються на професійні й морально-етичні ресурси у своїх соціально-культурних практиках.
Нові підстави структуризації сучасних суспільств дозволяють встановлювати відносну ідентичність груп.
шо виокремлюються за певними ознаками: працівники розумової праці, інтелігенція, висококваліфіковані фахівці, професіонали, середній клас, новий клас, інтелектуали. В цілому дана група об'єднує в собі як сутнісні риси класичного розуміння інтелектуальної еліти, так і ті характеристики, які отримуються нею в конкретних соціальних умовах. У такому контексті є важливим те, що сьогодні в сучасному портреті верхівки суспільства слабо представлений прошарок інтелектуальної еліти, яка найбільшим чином пов'язана з розвитком інтелектуального потенціалу суспільства і формуванням "суспільства інтелекту". Також слабке представництво інтелектуальних прошарків і в нижній частині сучасної стратифікаційної структури перехідних суспільств. Це означає, шо сьогодні вони зосереджені переважно в серединній частині стратифікаційної структури. Однак у цілому ця частина нашого суспільства (як і решти пострадянських) не має у своєму розпорядженні достатніх ресурсів і капіталів, необхідних для активного формування суспільства інтелекту.
Виходячи з цих обставин, можна стверджувати, що інституційно максимальні можливості для вирішення завдань щодо формування інтелектуальної еліти має система освіти. Сьогодні можна говорити про те, що вона значно змінилася під впливом нових викликів сучасності і в результаті сама стала одним із чинників кардинальної зміни суспільних систем. Через це освіта зайняла особливу позицію в системі соціальних інститутів, характерну для сучасного суспільства, що розвивається, і суспільства інтелекту, що формується.
У системі освіти досить яскраво почали виявлятися меритократичні тенденції, що корелюють з аналогічними тенденціями в рамках розвитку всього суспільства. Як результат, тепер ми можемо говорити про комплекс тенденцій у розвитку системи освіти, які дозволяють їй брати активну участь у процесі формування інтелектуальної еліти суспільства і розвивати його інтелектуальний капітал. Однак очевидно й те, що в суспільствах транзитивного типу, до яких належить і Україна, існує ряд проблем, що заважають реалізації потенціалу мери-тократичних тенденцій. Короткий огляд таких проблем дозволяє нам акцентувати увагу на трьох їх групах: нестабільності позиціонування освіти в соціумі, наявності її слабкої підтримки як сектора ринку праці на тлі підвищення загальної значущості і проблеми адекватності освітніх технологій усередині системи освіти. Дані проблеми, на наш погляд, може бути вирішено, якщо в освітню практику активно впроваджувати людиноцент-ризм як спосіб орієнтації на нову систему цінностей, відповідну вимогам суспільству інтелекта.
Таким чином, базові межі сучасних суспільств безпосередньо пов'язані зі зміною ролі інтелектуальної праці у всіх сферах життєдіяльності суспільства, актуалізацією знаннєвих та інтелектуальних ресурсів у соціальних процесах, виходом на перший план тих соціальних груп, які максимально продукують дані ресурси і забезпечують стабільний прогрес суспільства. Саме тому важливою вбачається роль інтелектуальної еліти у
цих процесах.
В.Г. КРЕМЕНЬ,
доктор філософських наук,
професор, академік НАН України,
академік УНАПН, президент УНАПН