Останнім часом поняттю цивілізації, її констант, іманентно-базових сфер і властивостей вчені приділяють велику увагу. З'явилося багато теорій, концепцій, цікавих підходів. Найпродуктивнішим, думається, є такий підхід, що базується на використанні фундаментальних категорій часу і простору. Осмислення їх дає можливість зрозуміти, яким чином можливе майбутнє; як здійснюється зв'язок минулого й теперішнього з майбутнім; що таке вплив майбутнього на сучасне; як зменшити міру насилля, які правила і закони коеволюції, або стійкого спільного розвитку різних локальних цивілізацій.
Для розуміння сутності часу його зручно розділити на фізичний час і на психологічне сприйняття часу. Фізичний час не зводиться до раз і назавжди заведених часів. Це не машина з якимсь монотонним механізмом, не коваль, який автоматично відраховує удари, опускаючи свій молот на ковадло. Час нерухомий, як берег: нам здається, що час біжить, а, навпаки, повз берег проходимо ми. Фізичний час — це скоріше реалізація потенцій, які закладені в будь-якому об'єкті, суб'єкті чи предметі. Скажімо, в жолуді закладена програма розвитку, потенція розвитку дуба. Час життя цього дуба від жолудя до могутнього дерева і є фізичним часом його існування. Іще фізичний час можна також виміряти швидкістю перетворення причини в наслідок.
Психологічне ж сприйняття часу пов'язане з категорією установки. Установка — це лише можливість тією чи іншою мірою здійснити бажане. В ній ще немає твердої прямої присутності майбутнього.
Отже, стосовно цивілізації можна сказати, що її час - це та потенція, яка закладена в тій чи іншій цивілізаційній еволюції — всесвітній чи локальній. Сприйняття часу цивілізації - це ті можливості, які суб'єкт цивілізаційних процесів може використати або здійснити для її утвердження. При цьому потенцію можна визначити як закладену програму розвитку, здатність до саморозгортання, реплікації, самоорганізації.
Використовуючи категорії простору й часу, Ейнштейн та його вчитель і соратник Мінковський уявляли час як четвертий вимір простору. Вони дійшли парадоксального висновку: все, що може відбутися, вже існує в майбутньому і продовжує існувати в минулому. Гіпотезу Мінковського про можливість спостерігати що-небудь в майбутньому як реальне, або існуюче, підтвердив український вчений М. Козирєв у Кримській астрофізичній обсерваторії у 1978 році. Спостерігаючи об'єкти галактики М-31 (туманність Андромеди) та шарових нагромаджень М-2 і М-13, він показав, що ці масивні нагромадження зірок можна спостерігати не тільки в тих точках неба, де їх видно зараз у телескоп, тобто де вони перебували в минулому, а й там, де їх не видно, але де вони перебувають, як ми кажемо, в теперішньому і майбутньому. Висновок М. Козирєва однозначний: "У цьому світі майбутнє вже існує, і тому не дивно, що його можна спостерігати зараз".
Але виявляється, що не лише у просторі ми можемо виявити час, а й через час можемо уявити простір, бо в просторовій конфігурації певної цивілізаційної структури сьогодні можуть бути присутніми і можуть бути "прочитаними" історичні, еволюційні стадії їхнього розвитку, виявлені фрагменти структур "різного віку", які несуть елементи і пам'ять різної глибини. І таким чином вже сам простір можна розглядати як ієрархію структур різного віку, різної тимчасової визначеності або виявленості. Нині, за твердженнями вчених, відбувається повернення від просторування часу до очасування простору. Інформація про минуле і наступні часові стадії розвитку вже міститься в просторовій конфігурації структури цивілізації, що є нині, і яку ми спостерігаємо сьогодні. Якщо люди навчаться прочитувати цю інформацію, то зможемо проникнути не лише в пророковане передбачення, а й у реальне майбутнє цієї структури.
Таким чином, все вже є в теперішньому. Минуле і майбутнє структури містяться саме в теперішній її наявній просторовій конфігурації. Структури з низьким максимумом інтенсивності процесів можна визначати як структури з минулого, а структури з більш високим максимумом — як структури з майбутнього. А оскільки вони пов'язані в єдину цілісну структуру, тобто когерентні і розвиваються суголосно, то ми, як ті, що перебувають десь посередині процесу, відчуваємо безпосередньо вплив минулого від більш низьких структур і вплив майбутнього від більш високих, просунутіших.
Для того, щоб зрозуміти сутність цивілізації та її вплив на інші цивілізації, етноси, держави та структури, слід виходити з явища коеволюції, тобто з наявності як елементів пам'яті, так і елементів майбутнього, або маяків еволюції в сьогоднішній складній структурі. Маємо взяти до уваги, що є постійна присутність у моменті "тепер", який утягує в себе, завдяки просторово-часовим чинникам, і історичний хід еволюцій структур у минулому, і тенденції їх майбутнього розвитку.
Яким чином можна розшифрувати майбутнє вже сьогодні? Зазвичай вважається, що лиш теперішнє більш-менш доступне. Майбутнє доступне лише через складну роботу з прогнозуванням і конструюванням, а усвідомлення минулого через не менш складну трудомістку роботу з реконструювання та описом. І те й інше обов'язково пов'язане з неточностями в наших інтерпретаціях і підходах. Коли ж люди навчаться читати просторові конфігурації складних систем, які еволюціонують, то можна буде розгледіти в них елементи вже готового, а не прогнозованого, або того реального майбутнього, яке буде насправді, і в деякій мірі вільного від інтерпретації минулого. Тоді й вирішиться проблема істини нашого буття. Ми бачимо, що істина - це є те, що саморозгорнеться, "проросте" реально в майбутньому. Істина — те, що має перспективу розвитку, або те, що переходить за грані нинішнього до світу іншого, або майбутнього.
Майбутній стан цивілізації можна побачити також через взірці, через наміри, цінності, інші механізми, які пов'язані з майбутньою людською діяльністю, яка виражається в їхніх планах, намірах, діях, бажаннях, у поставлених ними цілях. Хоч природа знає і механізми антиципації, передбачення залишається позацільовою діяльністю людей. Наприклад, ми знаємо, що популяція білих ведмедів щільно пов'язана з наступною популяцією червоної риби і, таким чином, уже в самій природі закладено механізми зв'язків майбутнього з теперішнім і вплив майбутнього на теперішнє.
Філософи розглядали вже існуючі цивілізації як програми розвитку майбутнього. В усі часи вони намагалися описати: яким чином спрацьовує механізм впливу майбутнього на теперішнє. Наприклад, Лейб-ніц писав, що теперішнє завжди вагітне майбутнім. Воно несе це майбутнє в собі, у своєму лоні. Ніцше вплив майбутнього пояснював через вплив еліти суспільства і її безпосередній продукт — надлюдини, фюрера. Від них віє вітер із майбутнього. Вітер спочатку може віяти непомітно, але фактично на основі цього подиху, власне, із майбутнього будується теперішнє. Майбутнє, за Ніцше, і навіть пойдальше його віддалення і є причиною нашого сьогоднішнього.
Ще раніше Арістотель ввів категорію форм, або вчення про кінцеву і формальну причини. Форми, за Арістотелем, не виникають у процесі надання речі якоїсь певної форми. Вона є те, що наперед задано. Якщо, наприклад, коваль робить мідну кульку, то він просто надає отій міді форму кульки. Форма кульки існує до процесу перетворення куска міді в кульку. Аналогічно таким же чином набувають форми і різні цивілізації. Тобто цивілізація будує себе в певних формах, наприклад, певними осередками, які у фізичній конвенції і називаються певними структурами. Не менше значення має інше Аріс-тотелеве вчення про ентелехію, або про внутрішню енергію, яка закладена в бутті і яка фактично примушує його набути певної форми або володіти певною формою.
Вагомий внесок в розуміння впливу майбутнього на теперішнє внесли німецькі філософи Кант і Гегель своєю теорією трансцендентального буття (Кант) та становлення (Гегель) як тотожності буття та небуття. Трансцендентальне буття існує як незалежне від емпіричного світу. У цьому сенсі воно завжди існує як універсальна мета. Трансцендентальне буття і є кодом цивіліза-ційного буття. Носієм такого коду в сучасній ситуації можуть знову ж таки виступати наміри та взірці. Останні можуть інтерпретуватися як той ключ, який відкриває двері до бажаного суспільства. Знання коду надає людині ту визначеність, яка збігається з властивостями цілого — даної цивілізації. Це, разом із тим, і можливість безперервного відтворення цивілізацією самої себе у всіх нових поколіннях людей. Код цивілізаційного буття, якщо навіть він не отримує своєї практичної реалізації, закріплює уявлення про моральні і соціальні принципи як особливої ідеальної реальності, яку ми сьогоднішніми термінами можемо назвати віртуальним буттям, або по гегелівські — становленням. Віртуального буття наче б немає ще в реальності, але в той же час воно й реальне, бо є причиною поведінки людей, породжує притягання до певних вчинків або викликає їх відтворення. Так, наприклад, уявлення про рівні природні права людини, які їй дані від народження, лягли в основу "справжнього", "правильного" суспільства як суспільства свободи, рівності та братства. "Справжнє" суспільство — віртуальне буття, орієнтація на яке обумовила пафос буржуазних та соціалістичних революцій.
Вплив майбутнього на теперішнє розглядав і Е. Гусерль за допомогою такого поняття, як протенція, яка, немов нитки, тягнеться з майбутнього і таким чином підтягує до нього сучасне, здійснюючи забігання наперед.
У дослідженні впливу майбутнього все більшого значення набуває морфодинаміка, за допомогою якої досліджують не лише генезис, не тільки виникнення, а й розвиток, добудову і взаємоперетворення форм як прояв якісної дискретності процесів у просторі й часі. Морфодинаміка — наука про внутрішній сенс, смисл внутрішнього плану буття. У дослідженнях впливу майбутнього обов'язково треба враховувати, що цивілізація включає як моменти майбутнього, так і елементи минулого. Це, як правило, витікає з природи становлення будь-якого складного цілого, коли воно супроводжується нагромадженням попередніх стадій розвитку, резонансним включенням в єдину структуру, переробкою існуючого нині теперішнього. Пам'ять не виключається, а продовжує діяти. І таким чином із розривів і складається, у принципі, новий світ. За словами Анрі Бергсона, безперервно діюче минуле без кінця набрякає абсолютно новим теперішнім.
Звичайно, це не означає, що в складну розвинуту структуру входять всі без винятку елементи минулого або попередні історичні стадії розвитку, і що вони входять в незмінному або історично фіксованому вигляді. Деякі попередні стадії розвитку можуть природно на еволюційному шляху випадати, а інші входити вже у трансформованому вигляді. Побудова складного цілого здійснюється з видозмінних частин елементів підсистем, які входять до його складу. У зв'язку з цим постає питання, яким чином ми можемо перетворювати суспільство в цивілізацію, щоб вона набрала бажаних цивілізаційних рис? Які магістральні кроки для цього потрібно здійснити?
Якраз одна з основних внутрішніх установок соціального перетворення нині полягає в тому, щоб корінним чином змінити внутрішній світ людини, поліпшити її соціальне життя і цивілізаційні умови. Саме людина є елементарним осередком суспільства і, перетворюючи соціальне середовище на рівні елементів, змінюючи властивості цього середовища, можна змінити поле можливих шляхів розвитку цього середовища, а також сприяти досягненню бажаного майбутнього стану суспільства як складної системи. Це важлива установка часто формувалася і формується з точністю до навпаки. Говорили, що потрібно змінити саме суспільство і соціальні умови життя в ньому, а потім уже зміниться й сама людина.
Сьогодні особливо видно утопічність такої точки зору, тому що вже сама природа складних утворень у світі така, що її складність пов'язана не лише з великою кількістю елементів і підсистем, які до них входять, не лише складністю взаємодії між ними, а ще й складним об'єднанням, синтезом в них попередніх історичних складових розвитку. Отже не можна просто витіснити з людини, із її психіки все старе, ірраціональне, тілесне, відсікти від неї історію, весь її тяжкий історичний шлях, оскільки все це вже включено і трансформовано в даній людині. Випадіння ж суттєвих елементів з цієї складної еволюційної структури зробить її подальший розвиток нестійким, а освітні і виховні зусилля, спрямовані на усунення небажаних елементів дикості, нерозумності, тілесності в людині будуть неефективними. На цьому прикладі видно, що, за аналогією, в соціальних системах час може бути повернений назад у розвитку суспільної системи. Зво-ротність ця пов'язана з переключенням різного типу режимів еволюцій, уповільненням розвитку структур, локалізації процесу, наближенням до моменту загострення і спаду активності, розтіканням (або навіть відпочинку) складної структури чи суб'єкта цивілізаційного процесу.
А чому необхідне таке переключення? Тому, що коли структура швидко і нерівномірно розвивається (а ми живемо в нелінійному часі, нелінійному світі, де швидкі процеси грають помітну роль), то, підходячи до моменту загострення, вона стає нестійкою, навіть може бути розсинхронізована та розпастися внаслідок якихось малих флуктуацій (коливань), які завжди існують в природі. Над цією структурою нависає загроза загибелі, і, щоб цього уникнути, їй потрібно іноді переключитись на інший, протилежний режим, режим спаду активності, немовби відпочинку. Тобто смисл зворотності часу, часткового повернення до минулого — це підтримка життя складної структури. Цивілізація, як складна система, живе, але вона за природою смертна, біля моменту загострення вона потрапляє під загрозу розпаду. Переключення ж на інший режим дає їй можливість ще пожити до іншого циклу, та перейти в інший стан.
Будь-яка складна організація — чи то цивілізація, чи то жива істота - практично балансує на грані життя і смерті. Незворот-не тілесне та інтелектуальне зростання, піднімання сходинками життя і вивищення над самим собою неможливе без повернення до старого, без оглядок, без переключення на інший режим, що оберігає систему від різкого спуску на кілька сходинок униз та зриву на повне падіння. На цьому власне і базується прискорення і загальмування процесів цивілізації.
Ми підійшли до питання цивілізації і безкінечності, цивілізації і вічності. Існує наскрізна нитка часу: минуле завжди невіддільне від майбутнього, а теперішнє містить у собі і минуле, й майбутнє. Тобто вічне те майбутнє, яке вертається як минуле, трансформується і блищить своєю новизною і неповторністю. Тому стародавні греки говорили: "Не шукайте нового, а шукайте вічного". А в основі вічності саме і лежить духовність, духовні цінності як стрижнева ось часів і цивілізацій.